środa, 30 listopada 2011

Viscodrive





Przede wszystkim należy zacząć od podstaw. Każde auto musi zostać wyposażone w mechanizm różnicowy. Dlaczego tak jest wyjaśnia poniższy film. Chociaż jest on w jeżyku angielskim i został nakrecony dobrych "kilka" lat temu to tłumaczy on cala sprawę na tyle obrazowo, ze nawet osoby nie znające angielskiego powinny to zrozumieć.

Naturalnie po odrobinę głębszym zastanowieniu się nad cala sprawa łatwo mozna odkryć, ze są sytuacje gdy mechanizm różnicowy będzie nam bardziej przeszkadzał niż pomagał. Dlaczego? dlatego, ze moc generowana przez silnik zawsze trafi na kolo, które stawia mniejszy opór.
Na pewno to znacie - gdy w zimie jedno kolo napędowe zacznie się ślizgać to samochód utknie w miejscu gdyż cala moc będzie trafiać na owo ślizgające się kolo. Wynika to ze specyfiki pracy klasycznego mechanizmu różnicowego (zwanego również wolnym).  Również w czasie pokonywania zakrętów może dojść do podobnej sytuacji - przechyl samochodu powoduje chwilowe odciążenie wewnętrznego kola i może być przyczyna jego poślizgu. Nie jest to zjawisko pożądane. Powoduje niepotrzebne straty (para idzie w przysłowiowy gwizdek), pogarsza osiągi (szybki start mocnym samochodem kończy sie malowniczym "paleniem" opon) oraz pogarsza prowadzenie - szczególnie w autach przednionapędowych. gdzie chyba największym wrogiem kierowcy jest podsterowność, czyli tendencja do "wyjeżdżania" przedniej osi z zakrętu wywołana specyficznym rozkładem masy i faktem, ze te same kola musza równocześnie napędzać auto oraz je kierować. 

Czy da się z tym walczyć? Naturalnie. Aby poprawić trakcje wynaleziono mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu. Można sie spotkać z kilkoma określeniami tych mechanizmów funkcjonującymi w potocznym języku. Chyba najpopularniejsze to to wywodzące sie od niemieckiego Differenzialsperre lub Sperrdifferential (co w wolnym tłumaczeniu oznacza tyle co "blokada dyferencjału" lub "dyferencjał blokujący się") słowo szpera. Angielska nazwa to Limited Slip Differential lub częściej (i potoczniej) Limited Slip Diff,czyli LSD.

Występuje kilka rożnych koncepcji i rozwiązań technicznych  spełniających funkcje mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Nie będę się tutaj rozwodził nad każdym z nich - zainteresowanych odsyłam do Google. Napisze jedynie, ze w Delta HF jest wyposażona w sprzęgło wiskotyczne redukujące ewentualny poślizg jednego z kol napędzających. Handlowa nazwa tego rozwiązania to własnie tytułowy Viscodrive