niedziela, 27 stycznia 2013

49 EXT, czyli czujnik temperatury zewnętrznej

Pomimo tego, że Lancia Delta II była produkowana w latach '93-'99 można było zamówić ją z automatyczna klimatyzacją. Jak na lata produkcji system oferuje szeroki wachlarz ustawień dzięki któremu można dostosować układ wentylacji w samochodzie do własnych potrzeb i upodobań. Dodatkowo dysponujemy termometrem pozwalającym na odczyt temperatury zewnętrznej.

Co się jednak stanie gdy coś zawiedzie? 
 Polecam w pierwszej kolejności skorzystać z wbudowanej diagnostyki układu. Opis jak to zrobić znajduje się na forum Lancia Klub Polska. W moim wypadku jednak wspomniana diagnostyka nie zdała się na wiele. Pewnego dnia na wyświetlaczu klimatyzacji pojawił się tytułowy komunikat, czyli "49 ext". Na szczęście udało się usunąć usterkę i teraz juz wszystko wróciło do normy. Ale po kolei.

Objawy:
1. Kilkanaście sekund po uruchomieniu wentylacji na wyświetlaczu klimatyzacji zamiast zadanej temperatury mamy wartość liczbową z zakresu 0-100.
2. Próba pokazania temperatury zewnętrznej kończy się pojawieniem na wyświetlaczu komunikatu "49 ext".
3. Brak możliwości włączenia trybu automatycznej regulacji temperatury w środku pojazdu.

Winny okazuje się czujnik temperatury zewnętrznej umieszczony na spodzie lewego lusterka. Jest to charakterystyczny, wystający "nypelek". Aby go wymienić trzeba jednak trochę się napracować.
Zanim jednak zaczniemy proponuje zaopatrzyć się w nowy czujnik. Są one dostępne na Allegro. Ja brałem używany czujnik wymontowany z Dedry.
Obok lewego kolana kierowcy, po odkręceniu listwy osłaniającej próg można znaleźć wiązkę kabli idącą do drzwi. Musi tam być tak oto wyglądająca wtyczka jest odpowiedzialna za czujnik temperatury zewnętrznej. Radze podłączyć nowo nabyty czujnik aby wykluczyć uszkodzenie kabla idącego do centralki klimatyzacji.
Jeśli teraz po włączeniu zapłonu i klimatyzacji wszystko wróci do normy to jesteśmy na dobrej drodze.


Pozostaje nam zdecydować co dalej. Są dwie opcje:
- ucinamy kable przy starym czujniku i montujemy tam nowy
- rozbieramy drzwi i montujemy nowy czujnik wraz z nowym kablem
Opcja pierwsza jest prosta i mało pracochłonna. Niestety, jeśli kabel jest uszkodzony gdzieś w drzwiach to może się okazać, że w niedługim czasie wystąpi "nawrót choroby", gdy kabel się przełamie gdzieś w drzwiach. Ja obciąłem kable przy starym czujniku i tam podłączyłem nowy. Niestety, sygnał z czujnika nadal nie docierał tam gdzie powinien, więc nie pozostało mi nic innego jak wymienić czujnik wraz z kablem.
Jak to zrobić?
W  pierwszej kolejności należy zdjąć tapicerkę z drzwi. Opis jak to zrobić można znaleźć na stronie Tempra Tipo Team. Zamieszczony tam opis dotyczy co prawda montaży głośników, ale sprawdzi się i w naszym wypadku. Musimy również odkręcić lusterko zewnętrzne. Aby dostać się do samego czujnika trzeba delikatnie podważyć plastik w którym jest osadzony, jest on montowany "na wcisk". Podnosimy (a raczej odrywamy) gąbkę pod którą jest czujnik, odkręcamy go i... gotowe. Następnie pozostaje już jedynie trochę gimnastyki aby nowy kabel przeciągnąć przez drzwi a następnie przelotkę do kabiny i podłączyć.
Teraz już tylko sprawdzić czy wszystko działa, skręcić całość i można się cieszyć sprawnym układem sterowania klimatyzacją :D

P.S. Podziękowania dla Marcina za mentalne wsparcie i fizyczną pomoc w naprawie :)